Hev Tollgrensa Forum Hovedsiden Hev Tollgrensa
Kampanjen for å få hevet tollgrensen på småpakker

HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Valuttakurser som svinger

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Hev Tollgrensa Forum Hovedsiden -> Generelt
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Thomas Olsen

Ble Medlem: 15 Apr 2004

InnleggSkrevet: Tor Apr 15, 2004 8:14 pm    Tittel: Valuttakurser som svinger Svar med Sitat

Har akkurat kjøpt 4 Futurama-bokser på tilbud hos Play, men jaggu ble de stoppa av posten - fordi summen ble ca 203 kr per stykk.

Jeg ringte derfor å spurte både post og toll hva som skjer dersom man betaler en vare som koster 199,99 i norske kroner den dagen man faktisk bestiller og betaler, men som kryper over den magiske grensa innen den når frem til norge pga valuttakurser som endrer seg fra uke til uke.

Jeg fikk noen ullene svar, men under finner du mine konklusjoner + hvordan jeg har tenkt å gå frem i forhold til DVD'ene jeg har bestillt som ligger akkurat på grensa:

- Det er kun posten/tollens omregningskurs som gjelder den dagen pakken behandles. Så er man uheldig kan man måtte betale dyrt selv om man handlet i god tro.

- Omregningskursen er ett gjennomsnitt Tollen kommer frem til hver torsdag, og som så brukes påfølgende uke - uavhengig hvordan kursene forandrer seg daglig. I dag (15/4) ligger f.eks. kursen på britiske pund på £12.39 (DNB), mens tollen opererer med £12.72. I mitt tilfelle, hvor en Futurama-boks kostet £15.99 betyr det at varens verdi i dag faktisk er 198,11, mens tollen med sitt regnestykke kommer frem til 203,39! Listene finner du her, og du kan se hva britiske pund er verdt hele 10 dager fremover, greit å vite forsåvidt i forhold til bestillinger man gjør nå: http://www.toll.no/bin/tvinn_valuta.pl

- Iom at posten gjør alle forberedelser i forhold til fortollinga, er faktisk ikke varen fortollet før du skriver under og betaler. Det er viktig! Jeg har derfor gitt posten beskjed om at jeg ønsker å fortolle selv, i håp om at valuttakursen skal synke, noe både toll og post gikk med på etter mye frem og tilbake. At det ble så mye frem og tilbake skyldtes nok at ansatte begge steder ikke hadde regnet med at noen ville utfordre den nye, enklere og "billigere" fortollingsprosedyren til posten. Men pakken må fortolles innen 10 dager etter ankomst. Så man har altså kun en eller to sjanser og uker på seg.

- Skal man fortolle selv fikk jeg, siden jeg bor i Oslo, derfor beskjed om å møte opp i Tollbugata 1a, med hentelappene fra posten samt utskrift av bestilling som bekrefter pris på varene. Dette gjør det enormt mye enklere å fortolle selv iom at pakka allerede ligger på mitt lokale postkontor, og at jeg kan stikke innom Tollen i Tollbugata som ligger midt i Oslo sentrum, og slipper turen ut på Alnabru. Ellers er det fortsatt mulig å fortolle selv på internett.

- Jeg fikk også bekreftet av posten at man ikke må betale gebyret på 70 kroner dersom tollen kommer frem til at varen ikke er momspliktig. (Hvorpå tollen mente at det gebyret måtte man betale uansett iom at posten kunne ta spedisjonsgebyrer på ALLE pakker fra utlandet i utgangspunktet. Ikke vet jeg hvorfor tollen sa det, for vanligvis vil de ikke uttale seg om postens rutiner og avgifter).

- På utallige spørsmål til posten om hva de 70 kronene skal dekke får jeg til svar: Lagerleie, lagerlister til tollvesenet, lagerleie, papirarbeid i forbindelse med fortollinga, og enda mer lagerleie. Altså, hvis man gjør jobben selv sitter man altså igjen med en lagerleie på 70 kr for en dag eller to for en DVD-plate. DET er dyrt det!

Jeg har derfor bestemt meg for, som sagt, å fortolle DVD'ene på egenhånd, selv om det til slutt vil koste akkurat det samme (heldigvis ikke mer!) som om posten gjorde det for meg + at det vil ta litt mer tid. Jeg ønsker nemlig å få valutta for pengene:

- DVD'en skal få kose seg, og breie seg skikkelig på postens lager så lenge som mulig
- Posten skal få uventet mye administrasjon på denne lille pakka, de må bl.a. sende både hentepurring på pakkene, samt ny faktura på sitt eget gebyr, iom at momsen er betalt til tollen.

Hvis mange gjør det samme vil det muligens resultere i:
- Dyrere gebyr,
eller
- Mer press på myndighetene om å heve grensa

Vi kan jo håpe på det siste.

Det er også irriterende at jeg skal betale 70 kroner fire (4) ganger fordi avsender har valgt å sende DVD'ene enkeltvis fremfor samlet - iom at de alle tilhører samme bestilling. Men dette skjønner jeg blir vanskelig å komme unna med, men det er like ille irriterende.

Kom gjerne med kommentarer. Jeg forteller hvordan det går etterhvert.
Haans

Ble Medlem: 28 Nov 2003

InnleggSkrevet: Lør Apr 24, 2004 12:49 pm    Tittel: Svar med Sitat

Play opererer med fri frakt. Dermed spiller det liten rolle hva som er rimelig å tro.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger
Thomas Olsen

InnleggSkrevet: Man Apr 26, 2004 9:18 pm    Tittel: Svar med Sitat

Denne uka har kursen tollvesenet bruker sunket til £12.46, dvs at £15.99 tilsvarer mindre enn 200 norske kroner.

Jeg troppet opp i tollbugt 1a, og sa at jeg ønsket å fortolle pakkene selv. Litt forundret spurte tollbetkenten om pakkene ikke allerede var fortollet av posten og ville ikke hjelpe meg videre.

Men etter mye frem og tilbake så så det veldig svart ut. Han påsto at man ikke kunne vente på og spekulere i valuttakursene, og at pakker måtte fortolles innen 1-3 dager etter at de ankom landet. Og dessuten var det valuttakursen den dagen pakka ankom landet som ville brukes - ikke dagen fortollingen ble gjort.

Da ba jeg han henvise meg til noe skriftlig som gjorde det klart om det var innførselsdato eller fortollingsdato som gjaldt. Litt oppgitt forsvant han og ble borte i ca 10 minutter.

Da han kom tilbake var han ikke fullt så bastant i sin sak. "Nå ser det ut til at det går din vei", sa han før han gav meg en kopi av et dokument med et avsnitt markert i orange:

"Det fremgår av anmerkning §10 at for så vidt angår §10, forstås med "innførselstidspunktet" fortollingstidspunktet. Varene kan legges inn på tollager før de fortolles. Det er først på det tidspunktet når varene fortolles inn til Norge at omregning til norsk valuta skal foretas".

Hvilket dokument dette er hentet fra er jeg usikker på, men overskriften til dette "kapittelet" er "7. Tollverdiforskriften §10 - Omregningskurs".

Posten fungerer som tollager i denne sammenhengen, så reglene var heldigvis på min side.

Så førte tollbetjenten følgende på postens hentelapper med signatur og tollvesenets stempel: "Kan utleveres fritt for mva".

Første runde er ihvertfall vunnet. I morgen skal jeg på posten og hente DVD'ene. Jeg er spent på om de vil gi seg på sitt gebyr. Noe jeg egentlig har vanskelig for å tro.

Men uansett har jeg spart momsen på 4 dvd'er. Bare det er 200 kr spart.

Sist endret av Thomas Olsen den Tir Apr 27, 2004 9:03 am, endret 1 gang
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Haans

Ble Medlem: 28 Nov 2003

InnleggSkrevet: Tir Apr 27, 2004 12:42 am    Tittel: Svar med Sitat

Posten tar ikke gebyr på tollfrie varer.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger
Thomas Olsen

InnleggSkrevet: Tir Apr 27, 2004 9:44 am    Tittel: Svar med Sitat

Haans skrev:
Posten tar ikke gebyr på tollfrie varer.

Stemmer. Det var ikke noe problem å få ut pakkene. "ser ut som den er skikkelig stempla... vær så god".

*puh* deilig å få det overstått. og digg å spare 300 kroner sånn på morrakvisten.

Tilsammen sparte jeg 196 kr for momsen og 280 kr i postgebyr.
Sum: 476 kr.

Til sammen har jeg brukt ca 1 time i telefon med post og toll, 1 time i tollbugata 1a, og 5 minutter på posten.

Men grunnen til at det tok slik tid i mitt tilfelle var fordi jeg hele tiden måtte be dem sjekke opp opplysningene de gav meg, og til slutt viste det seg at jeg hadde alle lover og regler på min side - noe de da ikke kunne opplyse meg om uten at jeg maste og maste.

Men nå vet vi hvordan det funker så det burde ikke ta særlig lang tid.

Det eneste som må klaffe er at tollens valuttakurser synker innen hentefristen for pakka utløper. I mitt tilfelle klaffa altså alt!
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Hev Tollgrensa Forum Hovedsiden -> Generelt Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet