Hev Tollgrensa Forum Hovedsiden Hev Tollgrensa
Kampanjen for å få hevet tollgrensen på småpakker

HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

DVD & Hjemmekino: Å kjøpe film på nettet gir en super op

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Hev Tollgrensa Forum Hovedsiden -> Media
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Chetil

Ble Medlem: 02 Okt 2003

InnleggSkrevet: Tor Apr 01, 2004 6:03 pm    Tittel: DVD & Hjemmekino: Å kjøpe film på nettet gir en super op Svar med Sitat

DVD & Hjemmekino (nr. 3 - 2. april, side 74-75) har en to siders artikkel om kjøp av DVD filmer på nett. DVD-samler Stian Andreassen (24) er intervjuet i artikkelen. Her er et utdrag hvor tollgrensa blir diskutert:

Tollgrensa
- Tollreglene krever at varer verdt mer enn 200 kroner må det betales moms av. Hvilke erfaringer har du med dette?
- Huff, ja! Den grensa er slitsom. Det er vel en kjent sak at denne loven stammer fra 1972 [sic], og at justert for inflasjon skulle grensa i dag vært nesten 900 NOK. Det var vel snakk om å øke den, men Finansdepartementet sa nei, fordi de ville beskytte norsk næringsliv mot utenlandsk konkurranse. Lover er jo ikke enkel å navigere seg gjennom heller. Du skal ikke betale moms for varer under 200 NOK og frakt skal ikke medberegnes i verdien. Men er varen over 200 NOK skal du betale moms for både varens verdi OG for frakten. Jeg fikk så mange spørsmål om dette fra venner og bekjente om hvordan det fungerte, at jeg til slutt lagde en egen webside: www.importguiden.net. Det finnes jo måter å komme rundt denne grensa på, men det er ikke sånt man offentliggjør - hverken på websider eller på trykk. Da vil smutthullene fort bli tettet igjen. Men grensa burde økes, spør du meg. Til minst 1.000 kroner, mener DVD-samler Stian.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Hev Tollgrensa Forum Hovedsiden -> Media Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet