Hev Tollgrensa Forum Hovedsiden Hev Tollgrensa
Kampanjen for å få hevet tollgrensen på småpakker

HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

200kr i 1975

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Hev Tollgrensa Forum Hovedsiden -> Generelt
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
andersgb

Ble Medlem: 14 Okt 2003

InnleggSkrevet: Tir Okt 14, 2003 1:44 pm    Tittel: 200kr i 1975 Svar med Sitat

Hvis det stemmer det som står på fremsiden - at tollgrensa ble satt til 200kr i 1975 - er det bare å regne ut hvor mye det er etter dagens prisindeks.

http://www.ssb.no/emner/08/02/10/kpi/1-7t.html
Der ser man en tabell over konsumprisindeksens utvikling.
Hvis vi da tar utgangspunkt i januar 1975 kontra januar 2003:

114,5 / 25,7 = 4,46 = 446%
Konsumprisindeksen har altså gått opp 446% siden 1975.

200kr x 4,46 = 892kr
200kr i 1975 er etter dagens prisindeks altså verdt rundt 892kr.

For hvert år som har gått, har tollgrensa blitt lavere og lavere. Med mindre det er regjeringens intensjon å ha så lav tollgrense som mulig, burde den DEFINITIVT settes opp. Settes den opp til 500kr er det en god forbedring, men er fortsatt bare litt over halvparten av hva den var i 1975.

Forbehold om feil, husker ikke mattetimene for 2år siden SÅ godt Smile

Anders
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Harald Paulsen
Site Admin

Ble Medlem: 01 Okt 2003

InnleggSkrevet: Tir Okt 14, 2003 1:51 pm    Tittel: Svar med Sitat

Ifølge http://www.ssb.no/vis/kpi/kpiregn.html så skal 200 1975-kroner verdt 891 2003-kroner (januar), så du er på ganske riktig spor ja.

Det opprinnelige forslaget var vel å heve den til 1000 kr slik at man lå litt foran konsumprisindeksen. Jeg hadde selv vært sjeleglad hvis den kom på 500 kr for da kunne jeg ha bestilt meg flere TV-serier på DVD. (Family Guy og Futurama er typiske kandidater)
andersgb

Ble Medlem: 14 Okt 2003

InnleggSkrevet: Tir Okt 14, 2003 2:09 pm    Tittel: Svar med Sitat

Jepp, å heve til 1000kr hadde vært fint. Men det viktige er i hvert fall å sørge for at grensa følger prisindeksen.

1000kr tollgrense f.o.m. 2004, som økes etter prisindeksen for hvert år - det hadde vært noe Cool Cool
Til Toppen
Haans

Ble Medlem: 28 Nov 2003

InnleggSkrevet: Man Des 29, 2003 1:25 am    Tittel: Svar med Sitat

Det er ikke mange butikkeiere som tjener store penger, og i hvert fall ikke på DVDer. Jeg driver selv butikk, så jeg vet hvor mye jeg sitter igjen med når moms og skatt er betalt.

En DVD koster for eksempel ca. 120,- (eks. mva.) inn til butikk i Norge (her snakker vi standard innpris på en DVD med utsalgspris 199,-). Utsalgspris eks moms blir da ca. 150,- - med andre ord en nettofortjeneste på 30,- kroner.

De som må bli flinkere er filmselskapene. Faktisk er Norge blitt altfor billig på DVDer. 99,- for en film er langt fra uvanlig, og gir ikke akkurat penger i lomma til verken selskapene eller butikkene. Mindre penger i lomma betyr færre gode filmer på DVD og høyere pris på de beste titlene.

Orker egentlig ikke å skrive en lang avhandling om temaet akkurat nå, men det er selvfølgelig mange flere faktorer som spiller inn Wink
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Hev Tollgrensa Forum Hovedsiden -> Generelt Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet